AM, BAM Woningbouw en vtwonen lanceren het vtwonenhuis

Projectontwikkelaars worden steeds inventiever in het aan de man brengen van nieuwbouwwoningen. Kopers worden uitgenodigd om mee te denken en te creëren. Een lastige klus om die ideeën vervolgens in een geschikt ontwerp te gieten Een woning moet immers tegenwoordig voor kopers meteen als ‘eigen’ voelen. Net als andere bouwende ontwikkelaars worstelden ook AM en BAM daar mee. Zij gingen de samenwerking aan met een partij uit onverwachte hoek. 

1215-Smart-VT-E-07 RGB-controle

AM en BAM Woningbouw sloegen al eerder de handen ineen om tot een nieuwe collectie woningen te komen, die kopers zou moeten aanspreken. In die collectie miste nog een modern ontwerp. In zee gaan met een gerenommeerd architectenbureau lag voor de hand, maar de bedrijven uit Bunnik en Utrecht kozen een ander pad. Ze zochten samenwerking met de makers van woonblad vtwonen, die naar eigen zeggen wel toe waren aan een eerste stap in de vastgoedwereld.

Wensen lezers vertalen in een huis

Het ontwerp van het huis is klaar en wordt groots gepresenteerd in het maart-nummer van het woonblad en op de website www.vtwonenhuis.nl. “Maandelijks halen bijna 700.000 mensen inspiratie uit vtwonen”, zegt Sander ter Beek van AM. “De makers weten als geen ander de wensen van de lezers te vertalen in goede en praktische ontwerpen. Van vazen tot behang en van beddengoed tot keukens en nu dus ook een echt huis.”

De partijen kozen daarom voor een benadering van binnen uit in plaats van buiten af. Ard Siekerman, uitgever van vtwonen, zegt over de samenwerking; “We wilden ons smaakgevoel graag eens in een echt huis vatten. Dachten ook dat we wel iets konden betekenen voor de vastgoedmarkt en zijn op zoek gegaan naar een ontwikkelaar. Met AM klikte het meteen, de samenwerking ging in totale harmonie. Wij hadden ten aanzien van het smaakgevoel de leidende rol, want het moest een echt vtwonenhuis worden. AM en BAM hebben vervolgens gekeken of onze ideeën in de praktijk konden worden gebracht. Sommige dingen wel, andere dingen weer niet. Het resultaat is een huis dat haalbaar, uitvoerbaar en betaalbaar is. Met een vtwonen stempel.”

Die herkenbaarheid komt tot uitdrukking in het kleurgebruik, de lijnen en materialen. “De woning heeft een modern design en een plat dak, is comfortabel, ruim en uitnodigend. Met grote ramen tot aan de vloer en lamellen die het licht te filteren”, legt Siekerman uit.

vtwonen is sterk merk

Allemaal leuk en aardig maar hoe kijkt een merkendeskundige tegen deze samenwerking aan. “Een briljante zet van AM om met VT Wonen in zee te gaan”, zegt onafhankelijk merkendeskundige Paul Moers als Building Business hem vraagt  wat hij vindt van deze co-creatie. “vtwonen is een sterk merk dat vertrouwd wordt. Hiermee laat de projectontwikkelaar zien dat je niet moet kijken naar wat een consument wil, maar wat hij doet. Als de Ipad er niet was geweest, had niemand erom gevraagd, datzelfde geldt voor bijvoorbeeld gesneden groenten. VT Wonen, AM en BAM Woningbouw zetten iets in de markt waar ook zomaar een run op kan komen. Zij bieden namelijk iets aan dat relevant is.”

One step ahead met een twist

Siekerman zegt dat vtwonen bewust niet heeft gekozen om een huis van de toekomst te ontwerpen. “Het huis is er een van one step ahead met een twist. We wilden niet te ver voor de troepen uitlopen. Dat past niet bij onze doelgroep, die willen geen hypermodern koud ontwerp.”

Ter Beek hoopt dan ook dat de inschrijvingen binnenstromen voor het VT Wonen-huis. Daarna wordt gekeken waar ze gebouwd kunnen worden. “We kijken of er locaties zijn in onze eigen grondportefeuille en of we de woningen kunnen inpassen in bestaande projecten.” Hij sluit niet uit dat AM het gesprek aangaat met gemeenten als blijkt dat er veel vraag is naar de bouw van het VT Wonen-huis op een plek waar de projectontwikkelaar zelf geen grondposities heeft.

Met het vtwonen-huis heeft de moderne stijl van de door AM en BAM Woningbouw ontwikkelde wooncollectie invulling gekregen. Eerder introduceerden zelf ze de stijlen jaren dertig en Oudhollands van deze collectie. Hoeveel het vtwonen-huis moet gaan kosten, kan Ter Beek niet zeggen. “Dat hangt sterk af van de locatie en de prijs van de grond.”

Willem Otter, directeur woningbouw bij Bam, sluit niet uit dat in de toekomst weer wordt samengewerkt met vtwonen of andere partners. “Dat zou zomaar kunnen.” Sander ter Beek: “Met ons nieuwe business model focussen wij op continue dienstverlening aan de consument, van eerste idee tot na oplevering. Het merk vtwonen draagr daar op dit moment wezenlijk aan bij.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *