‘AM realiseert niet alleen een huis, maar ook een thuis’

friendsWoningen en woonomgevingen bedenken en ontwikkelen zonder toekomstige bewoners daarbij actief te betrekken is niet meer van deze tijd. Daarom heeft gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM enkele jaren geleden het businessmodel I AM YOU in het leven geroepen en werkt zij samen met belanghebbenden op basis van conceptuele kracht, innovatie en co-creatie. VJ sprak uitgebreid met Sander ter Beek, directeur marketing en verkoop van AM, naar aanleiding van de recent gehouden Friends & Family Dag.

Duidelijke communicatie vindt Sander ter Beek belangrijk. “Veel mensen weten niet wat de rol van ontwikkelaar inhoudt. Zijn we verantwoordelijk voor het ontwerp of juist de bouw?”. Daarom heeft AM op 4 juni een Friends & Family Dag georganiseerd om meer inzicht te geven in wat AM doet. Ter Beek: “Meer dan 1000 mensen waren op 3 locaties in Nederland aanwezig en we hebben zo een inkijkje kunnen geven in onze wereld. Bij onze projecten op de Zuidas Amsterdam, Enka Ede en Villapark Eikelenburg Rijswijk hebben we mensen uitgenodigd zodat ze rond konden lopen op de bouwlocatie en achtergrondinformatie konden krijgen over het project. Maar daarnaast was er ook ruimte voor bewoners en geïnteresseerden om elkaar te ontmoeten.”

Idee, concept, huis en thuis

De Friends & Family Dag past in de strategie van AM om de toekomstige bewoner centraal te stellen, namelijk met haar co-creatiemodel I AM YOU. Maar wat houdt dat in? Ter Beek: “Er zijn vier onderdelen van het model, namelijk idee, concept, huis en thuis. In iedere fase staat interactie met de klant centraal, want we willen in samenspraak met die klanten de juiste woningen en woonomgevingen creëren die passen bij hun wensen.” Het eerste onderdeel van het concept begint met marktonderzoek. “Door middel van crowdsourcing en het stellen van doelgerichte vragen, komen wij erachter wat klanten willen. Hoeveel slaapkamers moet het huis hebben? Hoe groot moet de tuin zijn? En wat willen ze ervoor betalen?”. Met deze concrete informatie gaat AM aan de slag en is het tijd voor stap twee, het concept. “We vertalen deze wensen naar een ontwerp. Van belang is dat we dit ontwerp toetsen zodat het blijft aansluiten op de wensen van de toekomstige bewoners.” Het derde stap is het overgaan tot het bouwen van het huis. “Door onze klanten constant op de hoogte te houden van alle stappen en duidelijk te communiceren, voelen ze zich gehoord en serieus genomen.”

En nadat het huis gebouwd is, is het tijd voor thuis. Ter Beek: “De doe-het-zelf-markt loopt terug, mensen willen minder klussen en geven de voorkeur aan een product dat al af is. Daarom willen wij een complete beleving bieden, niet alleen een casco huis.” Hoe gaat dat in z’n werk? “We werken samen met vtwonen om het huis verder aan te kleden, zodat het opleveren van een huis veel leuker wordt. In plaats van dat je een huis hebt, krijg je meteen een thuis.” Bij alle AM-woningen bestaat de mogelijkheid een interieurpakket te nemen, dat bestaat uit een keuken, wand- en vloerafwerking en raamdecoratie. Daar blijft het niet bij, zegt Ter Beek. “We blijven contact houden na de verkoop. We willen graag feedback zodat wij ons processen kunnen verbeteren. Maar we zijn ook een ‘voor later’ optie aan het ontwikkelen. Als klanten bijvoorbeeld één jaar na oplevering nog een dakkapel of een uitbouw willen toevoegen, dan is dit mogelijk via ons.”

Waarom betrekt AM de klant bij alle stappen? “De reden dat we dit doen is omdat we onze klanten goed willen informeren en ze een huis willen bieden dat naadloos past bij hun wensen en eisen. Maar het creëert ook vertrouwen. Als bijvoorbeeld de planning uitloopt van een project, dan snappen klanten die doorlopend worden geïnformeerd beter waarom dat zo is, dan wanneer ze niets horen over het proces.” Klanttevredenheid is dus van belang. “We willen dat klanten positief praten over de aankoop van een huis bij AM. Een huis kopen moet als een feestje worden gezien.”

Niet alleen de eindgebruiker heeft er voordelen aan, ook gemeenten profiteren. Ter Beek: “I AM YOU zorgt ervoor dat het proces van A tot Z sneller gaat. Tevens is er een lager afzetrisico en kunnen we daarbij de fasegrootte beter bepalen. Ook is de kans op herontwikkeling nihil.”

Benaderbaar

Ter Beek kijkt tevreden terug op de Friends & Family Dag. “Het was een geslaagde dag, mogelijk maken we er een jaarlijks evenement van. De feedback was positief, mensen vonden het leuk om meer info over het project te krijgen en rond te lopen op de bouwplaats.” Toch voegt Ter Beek tot slot eraan toe: “De dag is niet een doel op zich. Het doel is juist de band met de bewoner op te bouwen en te versterken. Onze wereld kan ingewikkeld overkomen, maar de klant wil geen complex verhaal. We willen benaderbaar zijn en inzicht bieden op een leuke manier.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *