AM zet nieuwe stap in klantgerichter planproces

In de huidige woningmarkt is het cruciaal te investeren in klantenkennis. AM doet dat al geruime tijd door vroegtijdig in het planproces de dialoog met haar klanten aan te gaan. Met succes hanteren wij daarbij ook nieuwe marketingmethoden zoals crowdsourcing, (virtuele) klantenpanels en webenquêtes. Dat levert een schat aan extra kennis op. De kunst is die kennis niet alleen te vertalen in stedenbouwkundige plannen en woningontwerpen, maar ook te benutten in de personal sales. Met de inzet van innovatieve middelen zoals printing on demand en augmented reality kunnen we de woonconsument met een persoonlijke benadering nog beter van dienst zijn. AM zet daarmee een nieuwe stap op weg naar een optimaal, klantgericht planproces.

AM heeft printing on demand recent voor het eerst toegepast in de verkoopcampagne van De Boompoort in Alkmaar. Deze in de projectontwikkeling nog niet op grote schaal toegepaste techniek heeft als voordeel dat de woonconsument op aanvraag een gepersonaliseerde verkoopbrochure krijgt toegestuurd, waarin de woning van zijn keuze centraal staat. In plannen waar het woningaanbod zeer divers is, een penthouse of startersappartement in hetzelfde gebouw bijvoorbeeld, biedt deze methode de mogelijkheid een veel doelgerichtere marketingcampagne te voeren. Niet alle woningtypen onoverzichtelijk in een te dikke verkoopbrochure, maar de sfeer en beleving van juist die ene woning wordt benadrukt. Zodra een klant via de projectsite een brochure aanvraagt, wordt hij door het verkoopteam gebeld met de vraag wat zijn specifieke woonvoorkeuren zijn. Op basis van die informatie kan diezelfde dag nog de persoonlijke verkoopbrochure worden toegestuurd. Voor de klant betekent dit dat hij zich beter kan oriënteren op de voor hem belangrijke specifieke kenmerken van het plan en de woning.

Variabele dataprinting

Door de koppeling aan Niki, de website voor nieuwbouwwoningen, zijn bovendien altijd de actuele verkoopstanden en verkoopprijzen in de brochure opgenomen. Ook eventuele aangepaste planfaseringen of nieuwe uitbreidingsmogelijkheden kunnen door variabele dataprinting relatief eenvoudig worden doorgevoerd in de brochure. Printing on demand is niet nieuw maar kwalitatief zijn recent innovaties doorgevoerd waardoor ook de woningmarkt van deze techniek gebruik kan gaan maken. Bijkomend voordeel van printing on demand is dat kosten gereduceerd kunnen worden omdat er geen voorraden meer nodig zijn.    

De verkoopbrochure nieuwe stijl heeft AM ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau Graphic House en Theo van Leur Architectuur Presentaties.

Augmented reality

Augmented reality, letterlijk vertaald toegevoegde realiteit, heeft AM voor het eerst toegepast in de nieuwe stijl verkoopbrochure van De Boompoort. Door middel van een gratis beschikbare app is vanuit de brochure een driedimensionale impressie te zien van de woning. Door met een iPhone of iPad een opname te maken van de plattegrond verschijnt de woning in 3D op het scherm. De beleving van de woonkwaliteit en de ruimtelijke indeling van de woning wordt zo vele malen groter.

Het project De Boompoort heeft voor AM als pilot gediend. De eerste reacties van woonconsumenten die naar de start verkoopbijeenkomst kwamen,  zijn zeer positief. Gezien de vele mogelijkheden van printing on demand en augmented reality zullen we deze methoden ook in toekomstige projecten toepassen en zo blijven investeren in een optimaal klantgericht planproces.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *