Consument kiest voor Duurzaam!

Klantonderzoek onder onze projecten wijst uit dat een meerderheid van onze belangstellenden een extra energiezuinige woning wilt en ook bereid is hier meer voor te willen betalen. Terry van Gend, Adviseur Customer Insights bij AM: “Deze resultaten laten een trendbreuk zien met het verleden, de consument lijkt meer bekend te zijn met duurzaam wonen”. Opvallend is dat deze trend niet beperkt is tot stedelijk gebied. Zowel op stedelijke als suburbane en landelijke woonlocaties laat de consument ons weten een voorkeur voor duurzamere woonconcepten te hebben.

  • Consumenten kiezen voor duurzame meerwerkoptie zoals zonnepanelen (ca. 50 tot 70%) en een slimme thermostaat.
  • Geen gas is voor het overgrote deel van de nieuwbouwkopers geen issue.
  • Energiezuinig wonen is meer bekend en wordt beter geaccepteerd dan elektrisch rijden. Slechts rond de 20% denkt nu of in de toekomst een elektrische auto te rijden.

 

Marketing & Communicatie belangrijk

Consumenten die de gedachte aan een energiezuinige woning nog niet omarmen denken dat ze uiteindelijk toch een energierekening krijgen of dat ze de woning niet kunnen betalen. Gerichte communicatie over de energiezuinige woningen over de extra financieringsmogelijkheden i.c.m. een rekentool en het afgeven van bijvoorbeeld een energieprestatiegarantie zijn kansen om deze consumenten ook enthousiast te maken voor een enrgiezuinige woning.

 

Onderzoek duurzaam wonen

Om de veranderende klantwens beter te doorgronden en onze woningen en marketing en communicatie verder te ontwikkelen start dit najaar het onderzoek duurzaam wonen. We gaan onderzoeken of er patronen en trends te ontdekken zijn in hoe onze klanten en geinteresseerden die wij in de afgelopen jaren hebben geenqueteerd over duurzame woningen en woonomgevingen nadenken. Waar is behoefte aan en hoe kunnen we onze producten aanpassen zodat de klant nog tevredener wordt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *