Digitale revolutie rond prospect en koper

“Onze sector, die in een aantal opzichten conservatief is, staat aan de vooravond van een digitale revolutie. De nieuwe realiteit in de markt, waarin de consument het voor het zeggen heeft, leidt er toe dat we de klant dankzij e-business en social media op een veel slimmere manier kunnen bedienen. 

Bij AM putten we hierbij onder meer uit de ervaring die we de afgelopen tien jaar hebben opgedaan met de Virtuele Gemeenschappen, de besloten online communities waar de kopers van onze woningen met ons en met elkaar kunnen communiceren. Diezelfde werkwijze wordt steeds eerder in het ontwikkelproces ingezet om in dialoog met de klant een locatie tot ontwikkeling te brengen en hem op maat te bedienen. Door middel van  crowdsourcing, presales en online panels krijgen we direct richting en kunnen we stappen in het ontwikkelproces continue toetsen.

Maar de digitale revolutie gaat verder. Zo kunnen we BIM ook inzetten om de individuele keuzes van de consument direct te visualiseren, zodat de specifieke woondroom zo concreet mogelijk wordt. De relaties met consumenten kunnen we onderhouden met behulp van CRM-software, zodat de klant aandacht op maat krijgt.

Door deze inhaalslag zullen we weer een beetje bijkomen met andere sectoren. Maar de wereld verandert steeds sneller en we zullen de komende jaren voor nog veel meer uitdagingen komen te staan. Dat vergt ook investeringen in IT-oplossingen. Niet omdat het kan, maar omdat het moet. Dat is lastig in deze zware tijden, maar iedere econoom zal vertellen dat het goed is om anticyclisch te investeren.

Daarnaast constateer ik een verschuiving bij het inzetten van marketingbudgetten van offline naar online. Het besteed budget van online advertenties is bij ons jaarlijks verdrievoudigd. Het is ook veel interessantere manier van adverteren. De precieze doelgroep is vindbaar en je kunt oneindig veel verschillende varianten in de praktijk testen. Daarnaast zijn alle resultaten meetbaar. En vooral dat laatste maakt het voor ons relevant. Want uiteindelijk draait het ook in ons vak allemaal om een goede Return on Investment.”

Verschenen in item Gedreven dertigers van Building Business nr. 6, augustus 2012

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *