Gebruik van kleuren in advertenties: call to action

Er is in de wereld van het wereldwijde web al regelmatig onderzoek gedaan naar kleurgebruik. Sommige kleuren nodigen uit tot actie, andere kleuren schrikken juist af. En alhoewel er weinig kleuren mooier zijn dan AM-rood, schijnt dit als steunkleur op websites niet de meest briljante keuze te zijn. Nee, je moet groen gebruiken. Of beter nog: oranje!

Tijdens de laatste verkoopactie hebben we het gebruik van kleuren maar eens uitgeprobeerd in het display-netwerk van Google. In de gebruikte afbeeldingen hebben we niet alleen een AM-rode balk, maar ook een groene en een oranje variant toegevoegd met een oproep om op een advertentie te klikken. Wat blijkt? De click-through-rate (het percentage daadwerkelijke kliks ten opzichte van het aantal vertoningen) ligt bij de rode variant zelfs hoger dan de groene of de oranje. Maar veel verschil zit er niet tussen.

kleur vertoningen kliks CTR
rood 95.244 477 0,501%
groen 103.266 482 0,467%
oranje 108.564 534 0,492%
geen 27.002 111 0,411%

Welke conclusie trekken wij hier nu uit? De kleur maakt eigenlijk niet zoveel uit. We kunnen dus ook altijd de kleurstelling van het project toepassen, maar het mooie rood van AM misstaat ook niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *