Groen, groener, groenst! De woonconsument stapt over op duurzaam wonen

Nu nieuwbouw steeds energiezuiniger wordt en nieuwbouwwoningen over korte tijd allemaal gasloos zijn, rijst bij AM de vraag: wat vindt de woonconsument nu eigenlijk van duurzaamheid in het algemeen en duurzaam wonen in het bijzonder? En kan je hier nog verschillen in ontdekken tussen verschillende typen mensen? Hoe kunnen ontwikkelaars de overgang naar duurzame woningen en woonomgevingen helpen vormgeven zodat huishoudens daar zo prettig mogelijk kunnen wonen?

 

Het onderzoek

Om dat uit te zoeken heeft AM Measure een onderzoek gedaan onder haar klantenpanel en onder de bewoners van de zeer duurzame wijk Schoemaker Plantage in Delft. Uit het onderzoek blijkt dat duurzaamheid erg belangrijk wordt gevonden. Zo rond de 80% van de mensen geeft aan veel interesse te hebben in duurzaamheid. Zij denken hierbij vooral aan energetische maatregelen, zoals zonnepanelen, windenergie, isolatiemateriaal en gasloos, en niet zozeer aan de effecten voor gezondheid of comfort. Mensen zouden kiezen voor een duurzame woning omdat het bijdraagt aan een beter milieu en zorgt voor waardevastheid van de woning

De doelgroep nader bekeken

Het zijn vooral jongere mensen en hoger opgeleide mensen die duurzaamheid belangrijk vinden. Daarnaast blijkt de levenshouding van de persoon te bepalen waarom ze duurzaamheid belangrijk vinden. AM maakt gebruikt van persona’s gebaseerd op de vier BSR-kleuren van SAMR (voorheen Smart Agent Company). Hierbij worden mensen ingedeeld op de assen introvert versus extravert en groepsmens versus individualist. Het blijkt dat de ‘rode’ extraverte individualistische mens en de ‘gele’ extraverte groepsmens vooral getriggerd wordt door de milieuwinst die door een duurzame leefstijl wordt bereikt, terwijl de ‘blauwe’ introverte en individualistische mens en ‘groene’ introverte groepsmens vooral de financiële winst aantrekkelijk vinden.

Duurzaamheid doen, maar wel comfortabel

Wat betreft duurzaam gedrag vindt men het scheiden van afval geen enkel probleem, maar liefst 84% doet dat. Sterker nog, ze zouden er nog wel een stapje verder in willen gaan. Het scheiden van zogenoemde monostromen (bijv. aluminium, koffiedrap et cetera) is geen probleem, mits het niet te veel moeite kost. Hetzelfde geldt voor auto’s delen. Auto delen is interessant, maar alleen voor de tweede auto. Men wil wel gewoon over een auto beschikken in geval van nood. Het garanderen van comfort is dus belangrijk.

Hoe woont het in een duurzame woning?

De ondervraagde bewoners van de Schoemaker Plantage zijn tevreden over hun duurzame woning. Het feit dat de woning zo duurzaam is, was voor veel kopers doorslaggevend in hun aankoopbeslissing. Sterker nog, ze merken dat ze door hun duurzame woning ook op andere vlakken voor duurzamere opties kiezen, zoals in vervoer, voedsel en kleding. Het is wel even wennen aan nieuwe installaties zoals de inductiekookplaat en de manier van woningverwarming, maar dat went snel. Het is belangrijk dat bewoners de temperatuur per vertrek kunnen regelen.

Lessons learned

De belangrijkste les is dat mensen bereid zijn om ver te gaan in de maatregelen ten behoeve van een duurzame woning en woonomgeving, maar dat mag niet ten koste gaan van het comfort. Men wil er niet teveel moeite voor hoeven doen. Daar kan rekening mee worden gehouden in de ontwikkeling van afvalscheidingspunten, deelauto’s en dergelijke. Het is tot slot belangrijk om in de communicatie rekening te houden met de drijfveren achter de interesse in duurzaamheid van de potentiële kopers: gaat het hen om het milieu of meer om de financiële voordelen?

Meer lezen

Voor het volledige onderzoek en andere publicaties van AM Measure klik hier.

Publicaties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *