Marieke Ruijzing

Vanaf juni 2017 ben ik werkzaam bij AM Measure als Adviseur Customer Insights. Mijn uitdaging is om de stem van de potentiële bewoner te vertegenwoordigen en te vertalen naar vastgoed. Dit doe ik door woondromen op te halen aan het begin van een project en tussentijds te toetsen of de plannen aansluiten bij de wensen. Met als doel een leuke woonbuurt te creëren, waarin de mensen nog jaren met veel plezier in wonen. Dit lukt als we een duidelijke identiteit kunnen geven aan een woonplek, waartoe een bepaalde doelgroep zich aangetrokken voelt. Naast het ophalen van woonwensen kijken we ook naar de wensen in het commercieel vastgoed. Mijn werk is zoveel mogelijk fact based, met eraan toegevoegd visie, abstractie en strategisch advies.

Wie is de doelgroep? Wat zijn hun woonwensen? Wat is de gewenste identiteit van de nieuwe buurt? Wat is de positionering van het project? Wat vindt men van de plannen? Hoe bereiken we de doelgroep? Hoe communiceren we met hen?

Alweer een tijdje geleden ben ik afgestudeerd als stadssociologe aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam, waarna ik begonnen ben als consultant bij Ecorys Vastgoed. Al snel heb ik de overstap gemaakt naar SmartAgent, een marktonderzoekbureau gespecialiseerd in psychografische segmentatie, ofwel leefstijlen. Daar heb ik tien jaar als marketing & research consultant gewerkt op het gebied van wonen en vastgoed voor diverse opdrachtgevers. Daarna heb ik vijf jaar als marketeer gewerkt bij de grootste kinderopvangorganisatie van Nederland (Partou).

Mijn werkzaamheden bestaan uit:

  • Opzetten van nieuwe onderzoeksproducten
  • Implementatie doelgroepvisie
  • Leefstijl-analyse (deskresearch)
  • Crowdsourcing (kwantitatief klantonderzoek)
  • Het begeleiden van positioneringsworkshops met professionals
  • Het modereren van kwalitatieve groepsgesprekken met de doelgroep