Populaire nieuwbouwsite Amsterdam Woont barst van ambities

In korte tijd 10.000 nieuwsbrieflezers; straks aanbod op maat in mailbox woningzoekenden

Een mijlpaal voor Amsterdam Woont, het samenwerkingsverband van woningmarktpartijen in Amsterdam en regio. Begin december werd in relatief korte tijd de 10.000ste ontvanger van de e-mail nieuwsbrief verwelkomd. “Een mooie prestatie”, zegt Mark Keuter, manager e-business bij ontwikkelaar AM en een van de krachten achter het platform. “Maar onze ambities reiken nog veel verder.”

Amsterdam Woont is een samenwerkingsverband van inmiddels zo’n zestig woningmarktpartijen en de gemeente Amsterdam, met als doel woningzoekenden één etalage te bieden met het nieuwbouw-, renovatie- en zelfbouwaanbod in Amsterdam en regio. “We zijn met onze website amsterdamwoont.nl, onze nieuwsbrief, onze Facebookpagina en via Twitter online heel actief, maar ook offline doen we veel”, zegt Keuter. “Zoals het organiseren van de Amsterdamse Nieuwbouwdag, een bijna maandelijks evenement waarbij projecten en bouwplaatsen in Amsterdam en regio zijn opengesteld voor het publiek. Die Nieuwbouwdagen promoten we altijd via een halve pagina in een huis-aan-huisblad. Dat is dus ook offline. En zo nu en dan organiseren we een nieuwbouwbeurs.”

Bezoek website: richting 30.000 per maand
Niet alleen het aantal nieuwsbriefontvangers is sinds de oprichting drie jaar geleden alleen maar omhoog gegaan, ook het bezoek aan de website. “We zitten nu op bezoekcijfers die richting de 30.000 per maand gaan, en ook dat blijft maar stijgen”, aldus Keuter. “Verder neemt het aantal vrienden op Facebook alsmaar toe. Inmiddels volgen meer dan 7.000 consumenten het nieuws over nieuwbouw in Amsterdam via onze Facebookpagina.”

Begonnen op het dieptepunt van de crisis
Natuurlijk, de woningmarkt in Amsterdam is booming en dat helpt. Maar Niek Verveen, senior adviseur strategische marketing bij woningcorporatie Stadgenoot en voorzitter van Amsterdam Woont, wil het succes niet te veel relativeren. “We zijn medio 2012 begonnen, zo’n beetje op het dieptepunt van de crisis. Een flink deel van de groei hebben we toen, met forse tegenwind, gerealiseerd. Dat is voor mij het bewijs dat Amsterdam Woont echt in een behoefte voorziet.”

Aanbod, maar ook interessante content
Met behulp van de zoekmachine van niki.nl (niki staat voor nieuwbouw kiezen) brengt Amsterdam Woont het actuele nieuwbouw-, zelfbouw-, en renovatieaanbod in Amsterdam en regio overzichtelijk bij elkaar. Het gaat daarbij om zowel koop als huur, én om toekomstig aanbod. Ook aan dat laatste is veel behoefte. Mensen willen weten waar wat voor woningen gerealiseerd worden. “Maar we zijn ook een soort nieuwsdienst, met een voortdurende stroom van interessant nieuws over projecten en woonevents”, zegt Keuter. “Daar investeren we ook veel in, omdat we geloven in goede content. En we hebben de statistieken van onze nieuwsbrieven aan onze kant. De nieuwsbrieven worden heel goed gelezen, met een openingspercentage dat richting de 55 procent gaat. Het gemiddelde in de branche ligt op iets meer dan 21 procent.”

Ambities: aanbod op maat en video-content
Eén online etalage met het aanbod, veel interessante content, tien keer per jaar overal in de stad en regio open huizen, en af en toe een nieuwbouwbeurs. En uitstekende statistieken die alleen maar omhoog gaan. Er is in ruim drie jaar veel bereikt. Toch wil Amsterdam Woont meer. “In de eerste plaats willen we door blijven groeien, zowel qua statistieken als qua aantal deelnemers”, aldus Verveen. “Maar we willen ook differentiëren. Enerzijds in de content, met meer leuke interviews, informatie over wijken en buurten en, dankzij een samenwerking met AT5, video-content. Anderzijds in het aanbod. In de loop van 2016 kunnen woningzoekenden via onze site hun voorkeuren voor bijvoorbeeld woningtypen en locaties gaan aangeven. Op basis daarvan kunnen we hen dan, helemaal op maat, het beschikbare aanbod in hun mailbox bezorgen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *