Presales® met behulp van de Niki-database

In 2009 heeft AM de Presales® ontwikkeld: een methode om een ontwikkeld nieuwbouwproject te toetsen bij de woonconsument. Bij een Presales® worden de geplande woningtypes in de etalage gezet met afbeeldingen, omschrijving en verwacht prijsniveau. Alleen de detailinformatie op bouwnummerniveau mist nog. Door enkele maanden actief campagne te voeren, krijg je een beeld of het ontwikkelde product (nog steeds) voldoet aan de vraag van de markt.

Wat kun je met de uitkomst van zo’n Presales®?
In het kort zijn er drie smaken: prijsniveau bijstellen, fasering aanpassen en woningtypes uitruilen. Eventueel kan nog blijken dat er helemaal geen vraag is naar het geplande product. Je kunt je dan afvragen of je überhaupt in verkoop moet gaan of een ander product moet ontwikkelen.

Presales® en Niki
Aangezien alle projecten van AM voor de online promotie volledig draaien op de infrastructuur van Niki, was het noodzakelijk om deze infrastructuur ook geschikt te maken voor deze nieuwe fase in het verkoopproces. Samen met Niki hebben we enkele velden toegevoegd in de database en het belangstellingsformulier is er ook op uitgebreid.

Hoe zet je een project in de Presales®?
Allereerst maak je een project in voorbereiding aan in Niki. Als je deze hebt gepubliceerd, is de basisinformatie aanwezig. Vervolgens begin je de woningtypen toe te voegen: zoals altijd met minimaal één afbeelding en een beschrijving. Hierbij heb je ook nog de mogelijkheid om op woningtypeniveau een prijsrange en één of meerdere woningsoorten toe te voegen. Als je deze twee aanvullende kenmerken hebt toegevoegd, zal het woningtype bij het belangstellingsformulier verschijnen in stap 2, zelfs al is het project nog in voorbereiding.

AM maakt gebruik van haar Enterprise Community (verkrijgbaar via Fundament All Media) als software om projectsites te genereren. De Niki-module hiervan herkent de presalesfase zoals zojuist beschreven en toont onder het woningaanbod automatisch de woningtypen waarbij woningsoort en prijsrange is aangegeven. Hierdoor wordt dezelfde informatie getoond en gevraagd op alle online uitingen. Dat betekent ook dat de ingevulde formulieren van alle online uitingen kunnen worden meegenomen in de analyse van de presales.

Een gedachte over “Presales® met behulp van de Niki-database

  1. Pingback: Presales® met behulp van de Niki-database |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *