Smart Collectie – play the gain!

De wereld om ons heen verandert elke dag. Regels worden aangescherpt en wensen van consumenten veranderen. Tegelijkertijd zit BAM Woningbouw vol innovatieve ideeën die medewerkers in de praktijk willen brengen, zodat we al die wensen kunnen blijven vervullen. Deze editie geven Willem Otter (BAM Woningbouw W&R) en Sander ter Beek (AM) hun visie op de SMART Collection.

Sander ter Beek over samen slim denken
Sander ter Beek is directeur marketing en verkoop bij gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM. Hij ziet geen heil in het wiel telkens opnieuw uitvinden en is daarom overtuigd van de kracht van de SMART Collection.

Het is in 2010 gestart met een idee. Wij ontwikkelen van oudsher veel rijwoningen en voor elk nieuw project werd weer een nieuw prototype ontwikkeld. Maar wat als je nu het beste kiest uit de projecten die je al hebt gedaan en dat zó ontwikkelt dat het optimaal oplevert, zowel in kosten als in klantwaarde? Dan hoeven we dus niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden.”

“Met de SMART Collection draaien we het totale ontwikkelproces om. We vragen co-makers vanaf het begin: ‘Hoe zou jij dit detail ontwerpen?’ Dat verwerken we in het ontwerp. Iedere spijker en elk latje is een besparing. Dit betekent een significante besparing op de bouwkosten. Daarbij  zijn de bijkomende kosten voor een groot deel geschrapt, tot wel vijftig procent.

“We zijn begonnen met rijwoningen, en uiteindelijk zijn het in totaal zeven verschillende woningtypen geworden. Die types hebben we niet zomaar verzonnen; die zijn gebaseerd op vragen uit de markt. Het klinkt heel logisch, maar voor de bouw is het tamelijk revolutionair om zo vanuit wat de klant wil te werken. Patiowoningen bijvoorbeeld, zijn gewild, maar over het algemeen vrij duur. Door de SMART Collection kunnen wij die relatief goedkoop maken. Voor ouderen die hun rijtjeshuis moeten verlaten vult dit een gat in. Een appartement of bungalow is vaak te groot, een betaalbare patiowoning is dan een passend antwoord.”

“Het is een unieke samenwerking die we zijn gestart. We maken ook heel verschillende keuzes. AM denkt vanuit wat een klant wil, maar ik kan bij wijze van spreken niet bedenken wat iets kost. We hebben in dit proces elkaars kwaliteiten steeds beter leren kennen. Ik ben heel blij dat we daardoor iets kunnen aanbieden wat voorheen gewoon niet mogelijk was. Als je open staat voor elkaars visie, is een andere manier van werken heel leuk. En de grootste winst is natuurlijk het nieuwe product.”

Willem Otter over een nieuwe werkelijkheid
Willem Otter is directeur W&R bij BAM Woningbouw
en deelt zijn ervaringen over de samenwerking met AM: het beste van twee werelden. 
“We moesten twee jaar geleden alles wat we allemaal dachten te weten volledig loslaten. De enige relevante vraag is: waar zit de klant op te wachten. We hebben doelgroepen ondervraagd en dat vertaald in plattegronden. Kortom: achter de coulissen is er veel werk verricht om dit tot stand te brengen.”

“Je kunt de SMART Collection vergelijken met een modellenrange van een autofabrikant. Er is een chassis ontwikkeld waarop verschillende modellen gebouwd kunnen worden. Vergelijk het met Audi: dat varieert van de A1 tot en met de A8, elke doelgroep een eigen model. Met verschillende carrosserie-uitvoeringen, van sedan of  station tot cabrio. Dat zijn bij ons bijvoorbeeld de architectuurstijlen. We hebben nu de Jaren ’30 en de Oud-Hollandse stijl klaar. Daar komt op termijn nog een moderne stijl bij. Die drie voldoen voorlopig aan de huidige wensen van woonconsumenten.”

“Met pakketten geïnspireerd op verschillende leefstijlen (denk aan : jong en hip, design, modern, nostalgisch en dergelijke, red.) kunnen we de woningen aangekleed verkopen. Een uitbouw, andere binnendeuren, de wandafwerking, lichtpakketten; we kunnen een enorm scala aan mogelijkheden bieden. Tachtig procent van de klanten wil dat. Doordat we het gecombineerd aanbieden, kan dat tegen gereduceerde prijzen. Iedereen wint.”

“De SMART Collection is écht een product dat het beste van twee bedrijven verenigt. Alle twee hebben we hetzelfde doel: onze klant beter bedienen. We zijn complementair aan elkaar. AM heeft bijvoorbeeld een consumentenpanel van 2.500 mensen, ze hebben inzicht in wat zij willen en daar ook de middelen en kennis voor. BAM is de technisch-inhoudelijke partij.”

“De uitdaging is voor ons allemaal, bij AM en bij BAM Woningbouw, om de SMART Collection echt te omarmen. We moeten op een totaal nieuwe manier werken, ons realiseren dat dit dé nieuwe werkelijkheid is. Het is een unieke kans om ons te onderscheiden. We gaan als werkgroep de komende tijd op veel plekken langs om er samen over te praten en te bekijken hoe we hier samen een succes van gaan maken.” 

Waarom de SMART Collection?

We willen de markt in beweging brengen door meer kwaliteit voor scherpe prijzen te bieden. De SMART Collection is een serie uitontwikkelde woningtypes, ontwikkeld op basis van de vragen uit de markt. Het is een slim geëngineerd product: een co-productie van BAM Woningbouw, AM en co-makers. Het is de optimale manier om tijd en kosten te reduceren. Niet door te bezuinigen op kwaliteit, maar door kwaliteit te standaardiseren.

De SMART Collection biedt ons de mogelijkheid om eerst woonconsumenten te benaderen en te vragen naar welke woningtypen zijn of haar voorkeur uitgaat, voordat wij het plan volledig uitontwikkelen. Deze vorm van CPO zorgt ervoor dat wij de woonconsument betrekken in de keuze van de opzet van de wijk en gewenste woningtypen en opties. Op die manier kunnen we ons verkooprisico enorm verlagen en aanzienlijk besparen op de bijkomende kosten.

De SMART Collection is de basis waarop verschillende middelen en een gavrieerd aanbod wordt georganiseerd. Denk aan de stijlpakketten, 3D-animaties, configurator apps waarmee de woonconsument zijn eigen woning kan samenstellen en tools voor social media. Dit aanbod in combinatie met de SMART Collection levert een unieke propositie op, voor zowel de woonconsument als professionele partijen. 

In het kort:

  • Substantieel lagere integrale kostprijs (lagere bouwkosten, zeer lage bijkomende kosten, zeer lage onderhoudskosten, grote besparing in tijdgebonden kosten)
  • Alle stukken (technisch, marketing, aanvraag, opties e.d.) zijn klaar voor gebruik. Hierdoor zeer korte ontwikkelingstijd
  • Completer en luxer product
  • 7 verschillende woningtypen (starter, gezin, doorstromer, senior, levensloopbestendig)
  • Aantrekkelijke uitstraling met rijke detaillering
  • Stijlpakketten specifiek ontwikkeld vanuit doelgroep en lifestyle
  • Zeer uitgebreid pakket aan mogelijkheden qua opties
  • Zeer aantrekkelijke prijsstelling van opties
  • Mogelijkheid van aanbieden van onderhoudspakketten of gratis 10 jaar onderhoud aan woonconsument

 BAM Woningbouw en AM hebben gezamenlijk een presentatie gemaakt om corporaties, gemeentes en andere ontwikkelaars te informeren over de SMART Collection. Think SMART!  Op www.landjevankemp.nl kun je meer zien van het eerste verkochte SMART Collection project!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *