Toets je producten met presales

Het ontwikkelproces in Nederland is vaak nog erg traditioneel: we hebben een locatie en bepalen met de actoren een programma. Vervolgens doen we een marktonderzoek, ontwikkelen het uit en starten de verkoop. We hebben de afgelopen tien jaar wel geleerd dat het handig is om alvast wat adressen te verzamelen, dus terwijl we achter gesloten deuren rekenen en tekenen, is er al wel een website met een registratieformulier. Op een beetje gewilde locatie levert dat toch al snel een paar honderd ‘leads’ op.

Bij de start verkoop van het project met een mooi gedifferentieerd programma blijkt iedereen echter geïnteresseerd in die goedkope ruime rijwoning, terwijl er daar maar vijf van in het hele plan zitten. Oeps. Dan maar terug naar de tekentafel?

Je kunt dit voorkomen door je project eerst te toetsen. Terwijl je alle verkoopvoorbereidende procedures doorloopt, leg je je plan al voor aan de toekomstige bewoners en vraag je hen een voorkeur voor één of meerdere types te geven via het reeds genoemde registratieformulier. Dan weet je namelijk ook van die paar honderd ‘leads’ waar ze werkelijk in geïnteresseerd zijn.

Presenteer de verschillende woningtypes van het project, waarbij je de volgende informatie prijsgeeft:

  • Impressie
  • Beschrijving van USP’s
  • Prijsrange
  • Plattegrond

Je leest het goed: het grootste deel van de verkoopinformatie geef je dus al voor start verkoop bloot. Je moet dus al vroegtijdig je impressies laten maken, een prijsindicatie afgeven en een plattegrond laten zien. Bij dit alles hoor ook al een marketingcampagne (ca 3 maanden voor de geplande start verkoop), want anders weet niemand je te vinden.

Door analyse van deze aanmeldingen krijg je een goed beeld van de kans van slagen van een project. Tevens wordt al vroegtijdig duidelijk waar de moeilijkheden in de afzetbaarheid zitten en heb je inzicht in de herkomst van je geïnteresseerden. Al met al een heleboel meer zekerheid bij de start verkoop van je project!

2 gedachten over “Toets je producten met presales

  1. Marc,
    Prima verhaal. Maar nog beter is eerst uitzoeken waar de markt behoefte aan heeft voordat je gaat tekenen.
    Zijn natuurlijk ook methodes voor.
    Gerbert

    • Eens. Helaas is niet iedere consument bereid om vroegtijdig mee te denken over een ontwikkeling. Met de presales gaat het dus echt om de afzetbaarheid te toetsen omdat je een concreet product aanbiedt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *