Vastgoedmarketing door een autoverkoper

Afgelopen week werd bekend dat autobedrijf Hessing, bekend van de showroom met zeer luxe auto’s aan de A2 bij Utrecht, failliet is verklaard. Directe aanleiding schijnt te liggen bij het vastgoedproject – Park Bloeyendael – dat de firma Hessing op hun oude terrein heeft ontwikkeld en waarbij verplichtingen zijn aangegaan waar niet meer aan voldaan kon worden.

Toen wij het project voor het eerst onder ogen kregen, waren we het als collega’s al snel roerend met elkaar eens: dit gaat niet lukken. Het betrof een zogeheten gated community waar dure (twee-onder-één-kap)villa’s op relatief kleine kavels werden aangeboden.

Achteraf is het makkelijk praten. Zo reageerde Philip Smits van Blauwhoed met een tweet: schoenmaker blijf bij je leest. En daar heeft hij deels ook zeker gelijk in: het is doodzonde als je door een dergelijk vastgoedproject je hele autobedrijf aan een faillissement helpt.

Aan de andere kant weten autoverkopers als geen ander hoe je de consument moet verleiden. En dat is te zien op de projectsite: in een schitterende vogelvlucht kun je door het plan navigeren en de verschillende woningen bekijken. Ondertussen vliegen de vogels ook door je beeldscherm. Wil je een woning beter bekijken, dan klik je erop en openen de details schermvullend op je beeld. Bij iedere woning worden verscheidene interieurimpressies getoond in zowel moderne als klassieke stijl. Tevens kun je de plattegronden open klappen, zodat je ze goed kunt bekijken.

Er is duidelijk geïnvesteerd om het nieuwbouwplan zo goed mogelijk te visualiseren en hiermee te verleiden. Visualisaties om die woning te presenteren en niet het hele plan in een rijtje. Want wat willen we bereiken als verkopers van nieuwbouwwoningen? Dat die toekomstige bewoner zich al ziet wonen in dat prachtige huis dat nog gerealiseerd moet worden. En dat is knap lastig vanaf een technische tekening.

Ik hoop dat de vastgoedbranche hier ook van heeft geleerd. De verkoopmarketing moet namelijk echt een stuk beter in de Nederlandse nieuwbouwbranche. Een frisse blik kan verhelderend werken. Wellicht dat we ons toch wat meer moeten laten inspireren door autoverkopers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *