Waarom wil de ene jongere wel Friends Wonen en de andere niet?

AM houdt nauwlettend de veranderingen in de maatschappij in de gaten en speelt hier adequaat op in. Het vernieuwende woonconcept ‘Friends Wonen’ voor een specifieke jongere doelgroep is hier een mooi voorbeeld van. AM maakt gebruik van het BSR-leefstijlenmodel om de doelgroep nog scherper te duiden dan alleen sociaal-demografische kenmerken. In de reacties op het Friends concept zie je duidelijke verschillen tussen de verschillende typen jongeren. Zo zie je maar weer: ‘de ene jongere is de andere niet’. In dit blog vertel ik meer over Friends Wonen en de verschillen in de woonambities van jongeren.

Trends

Steeds strengere hypotheekregels maken een hypotheek voor jongeren tussen de 18 en 35 jaar moeilijker bereikbaar. Starters richten zich meer op de huurmarkt. Maar daar lopen ze tegen te dure huren aan en in het middensegment is er onvoldoende aanbod. Daarnaast zien we een toename van kleine huishoudens, behoefte aan flexibiliteit en de opkomst van de deeleconomie. Vooral in de grotere steden groeit de behoefte naar kleinere, betaalbare woningen die gemakkelijk aanpasbaar zijn en waar voorzieningen met elkaar worden gedeeld.

Vernieuwend woonconcept

In je eentje is het veelal onbetaalbaar om zelfstandig een appartement te huren in de stad, maar door samen met een goede vriend of vriendin een woning te delen wordt dit wel mogelijk. AM introduceert hiervoor een vernieuwende woonvorm: Friends Wonen. Dit is een appartementengebouw met gedeelde ruimtes en voorzieningen, te denken aan wasserette, dakterras, woonkamer of eetgedeelte. Een Friends-appartement deel je met 1 of meerdere mensen met voor iedere bewoner een eigen ruime (slaap)kamer en een gedeelde woonkamer, keuken, badkamer, berging en balkon. Share the fun, Split the rent! 

De doelgroep

Bij al onze projecten luisteren we aandachtig naar de wensen van potentiële bewoners en doen we aan co-creatie. Zo hebben we ook het Friends concept voorgelegd aan potentiële bewoners. Zoals gezegd maken wij gebruik van een leefstijlenmodel, het BSR-model van SAMR (https://www.samr.nl/product/bsr-leefstijlsegmentatie/). Deze gaat uit van een sociologische dimensie (ego versus groep) en een psychologische dimensie (introvert versus extravert). Hiermee worden vier leefstijlen onderscheiden: geel, groen, blauw en rood. De primaire doelgroepen voor het Friends concept zijn de extraverte leefstijlen geel (groepsgeoriënteerd) en rood (individueel georiënteerd). Zij kiezen bewust voor het concept en staan open voor het delen van ruimtes en voorzieningen met anderen. De andere twee leefstijlen, groen en blauw hebben een meer introvert karakter en vinden privacy belangrijk en zelf bepalen met wie ze zaken delen.

De stedelijke rode jongere

De stedelijke jongere met een rode leefstijl is van alle jongeren het meest gericht op flexibiliteit en huren. Hij wil zo dicht mogelijk in de bruisende stad wonen. Hij wil genoeg geld over houden voor hobby’s, vakanties en uitgaan, dus niet te veel besteden aan woonlasten. Hij zoekt graag prikkels en drukte om zich heen en vindt daarom het concept van voorzieningen delen aantrekkelijk. Het samen wonen met vrienden is van meer praktische aard en een woning is primair een plek om te slapen. Zijn leven speelt zich veelal daarbuiten af. Wij zien deze doelgroep vooral terug in de grote steden. Bijvoorbeeld Amsterdam, waar wij aan de noordzijde van het IJ de woontoren Overhoeks realiseren met Friends-woningen.

Een reactie van een belangstellende stedelijke rode jongere: “Een Friends-woning is ideaal voor mij. Het is betaalbaar en zo kan ik toch in de stad wonen. Met het delen van ruimtes heb ik geen probleem”

De gezellige gele jongere

De contacten met medebewoners spreekt met name de harmoniezoekende jongere met een gele leefstijl aan. Op jezelf wonen en toch met elkaar. Zij houden erg van een buurtje, mensen leren kennen en dingen samen doen. Ze zijn op zoek naar saamhorigheidsgevoel. Veel willen voor het eerst op zichzelf gaan wonen, maar zoeken wel andere mensen om zich heen. De stap naar helemaal alleen wonen vinden ze niet erg aantrekkelijk. Deze doelgroep zien wij bijvoorbeeld terug in Almere, waar we de interesse aan het meten zijn om een Friends gebouw te realiseren.

“Ik ben iemand die eigenlijk niet alleen kan zijn, ik vind het heerlijk om mensen om me heen te hebben! Daarom lijkt het me geweldig om met de mensen uit het gebouw te socializen en lekker te koken of te kletsen!”, aldus een gezellige gele jongere.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *