Zorgen voor de toekomst!

Invent: Zorgen voor de toekomstVorige week donderdag vond het Invent #Zorgen voor de toekomst over Babyboomers plaats. Na een interessante lezing van Aljan de Boer over de belangrijke kenmerken en waarden van deze generatie zijn we in gesprek gegaan met een aantal Babyboomers uit het AM klantenpanel. Met deze mensen hebben we onder meer gesproken over de wensen en eisen ten opzichte van een toekomstige woning en over de manier van verleiden tot verhuizen.

Babyboomers
De babyboomers zijn in de bloei van hun leven! En ze zijn met veel; 2.4 miljoen mensen. Ze willen alles uit het leven halen en zijn vitaal genoeg om een volgende levensfase in te gaan met geld en tijd. Ze zijn:

  • Trots: gebruik hun kennis en icoonen
  • Zitten in hun third age: creeer een ‘late thirties’ imago.
  • Betrokken: bezorgd over de wereld en hoe deze achtergelaten wordt voor hun (klein)kinderen en willen gezond en actief leven

Hoe spreek je deze doelgroep aan?
Een sterk middel in de reclame is het refereren aan iconen uit “hun”  tijd.   Aanspreken met beelden die ze kennen uit de cultuur. Ze hebben de maatschappij opgebouwd na de na-oorlog tot hoe we hem nu kennen; hier zijn ze trots op. Ze willen laten zien wat bereikt is. Zie ook een shift in de manier waarop de doelgroep in reclames wordt aangesproken, van “senior” naar “pro” en “actieve”. Benadruk de zorgcomponent in de woning niet, de verwachting is een intelligente, slimme woning te krijgen waarbij het vanzelfsprekend is dat de woning is voorbereid op een volgende ronde in het leven. Benoem de comfort i.p.v. zorg.

Woonwensen
Babyboomers hebben belang bij een hobbykamer. Ze zijn bezig met de verbreding van hun kennis en vragen om een ruimte in huis voor de hobby. Deze ruimte is belangrijker dan de grootte van de woonkamer. Veel babyboomers uit het panel geven aan al lang te zoeken naar een nieuwe woning maar kunnen deze nog net vinden. Veel appartementen worden te gewoon gevonden. Babybomers zijn heel bewust als het gaat om het zoeken naar een nieuwe woning. Men wil niet  “op een kluitje” zitten maar meer mix van verschillende doelgroepen in een gebouw. Niet een enclave.

Babyboomers hebben over het algemeen een hele sterke mening en weten goed welke woonvorm past bij hun eigen situatie. Babyboomer is niet homogeen maar heel breed, veel verschillende meningen en situaties, vraagt werkelijk persoonlijke aandacht en interesse. Een algemeen toepasbare succesformule lijkt lastig, maar de eerste stappen kunnen we maken door af te stappen van de term seniorenwoning.

Van  het aanwezige panel hebben we veel positieve reacties ontvangen en zelfs nog een paar extra stukjes waar ze nog even extra stilstaan bij de besproken thema’s . Hieronder lees je een gedachtegang van Ida Dieduksman:

“Opvallend was, zo vond ik, dat een paar mensen opmerkten dat ze niet per se een heel grote woonkamer hoefden. Ik had al gezegd dat ik graag een grote hobbykamer wil en dat de woonkamer best wat minder groot mag zijn. Een andere vrouw zei: ik hoef geen kamer waar een tafel in kan waar tien personen aan kunnen zitten. Ik eet met een bord op schoot. Natuurlijk zijn er ook mensen die wel een ( heel) grote woonkamer willen.

Met andere woorden: Of mensen een grote woonkamer willen of dat dat niet uitmaakt en de woonkamer wel wat minder groot mag zijn, is een item. Ik denk dat sinds jaar en dag wordt aangenomen dat mensen een grote woonkamer willen. Nu blijkt dat dit betrekkelijk is. Er zijn mensen die in de eerste plaats willen dat er een grote hobbykamer in hun toekomstige huis is.”

2 gedachten over “Zorgen voor de toekomst!

  1. Als nieuwbouwmakelaar in Amsterdam spreek ik regelmatig mensen die vallen binnen deze “doelgroep”. Veel van hen zijn hoogopgeleid en alleenstaand. Zij geven regelmatig aan ook waarde te hechten aan een mogelijkheid voor sociaal contact in het gebouw waar ze gaan wonen: een plek voor een bewonersborrel of gezamenlijke barbecue.
    De wensen qua indeling van de woning zijn zo individueel bepaald dat de oplossing vooral is: maatwerk qua indeling mogelijk maken. Maar duidelijk is dat de driekamerwoning heeft afgedaan. Steeds meer is behoefte aan een plattegrond met vier kamers: de extra hobbykamer of logeerkamer voor de (klein)kinderen.

    Nanneke Koopman
    Broersma Nieuwbouw
    Amsterdam

  2. Leuk dat het je ook is opgevallen. Dat is inderdaad een specifieke doelgroep die heel goed weet hoe ze willen wonen en dit ook graag vertelt. Desondanks is er nog maar weinig passend aanbod voor deze groeiende groep. Wat ik opvallend vind, is dat ze een hobby- studeerkamer belangrijker vinden dan de woonkamer. Dit is wel te verklaren omdat ze (in hun third age) energiek zijn, tijd over hebben en zich willen verdiepen in een hobby en/of studie i.p.v. de hele dag op de bank te zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *