Met jong en oud wonen in Landscronerhof (Weesp)

AM ontwikkelt in co-creatie met de klant een aantrekkelijk woonconcept voor tien woningen: Samen Wonen in een hofje met een theehuis. In dit blog vertel ik de ontwikkeling van het hofje van eerste idee tot aan verkoop en hoe wij op diverse momenten de wensen van de klant centraal hebben gesteld. Hierbij is een duidelijke insteek vanuit het BSR-leefstijlmodel gekozen. Juist de gemeenschappelijk leefstijl zorgt voor het sterke community gevoel dat we nastreven voor dit hofje.

Community Concept. AM is in Weesp volop bezig met de ontwikkeling van de prachtige nieuwe woonwijk ‘Weespersluis’ in de Fin-du-Siècle stijl. AM had de ambitie om de groeiende groep oudere mensen meer met elkaar in contact te brengen. Hiermee was het idee van een seniorenhofje met een theehuisje ontstaan. Het theehuisje stond mooi aan de kop van twee rijen met twee-laagse woningen, waardoor het hofje een binnengebied kreeg. Aan de andere kant werd een pergola gemaakt om het hofje visueel te versterken.

Woonwensenonderzoek. Voordat AM plannen gaat uitwerken, voeren we altijd een woonwensenonderzoek uit onder de belangstellenden in het wonen in Weespersluis.

We vroegen onder andere in hoeverre de volgende waarden aanspreken:

  • Wederkerigheid:      iets halen en brengen, geven en nemen
  • Nabuurschap:          wat voor elkaar betekenen, elkaar een handje helpen
  • Saamhorigheid:     goed contact met de buren, ergens bij horen
  • Sociale cohesie:     betrokkenheid bij je buurt en de bewoners
  • Deeleconomie:        delen van spullen, mobiliteit
  • Sociale controle:     naar elkaar omkijken

Opvallend was dat zowel jong als oud interesse hadden in het wonen met elkaar in een hofje. Ze willen juist gemixt wonen. Om tegemoet te komen aan de wensen hebben we het senioren-label eraf gehaald en er twee grotere eengezinswoningen aan toegevoegd.

Groepsgesprek. De geïnteresseerden zijn uitgenodigd om in een groepsgesprek verder met elkaar te praten over het woonconcept en hun woonbehoeften. Op deze manier konden wij de doelgroep beter leren kennen en de mensen elkaar. Zeker bij een community concept is deze aandacht en binding van cruciaal belang.

De impressie van de binnentuin is aangepast n.a.v. het groepsgesprek 

Er was een verschil in leefstijl met betrekking tot de invulling van de community:

  • De mensen met een rode leefstijl (individualistisch, eigenzinnig) zijn meer gericht op activiteiten met een inhoud of iets leren. Zoals zingen, kennissessies, moestuin en creatieve workshops.
  • De mensen met een gele leefstijl (groepsgericht, saamhorigheid) zijn van nature goed in het maken van contact, zij willen gewoon met elkaar kletsen en gezamenlijk eten.

Marketing & Communicatie. Reclamebureau Stek is uitgebreid gebriefd over de gele doelgroep, die wij voor ogen hebben. Zij hebben een boekje gemaakt over het concept en de sfeer van het leven in het hofje. De website is ook in deze stijl gemaakt. Deze duidelijke communicatie over het wonen en leven in het Landscronerhof zorgt voor een natuurlijke selectie van de belangstellenden.

We zijn echt op zoek gegaan naar de juiste doelgroep, die dit concept tot een succes weet te brengen. Er waren veel meer belangstellenden dan woningen. De jongste bewoners is 29 jaar en de oudste 84 jaar. AM heeft de voorwaarden voor een community gecreëerd, zowel sociaal als fysiek.

We hopen dat de nieuwe bewoners er met heel veel plezier zullen wonen!  

www.nieuwbouwweespersluis.nl

www.samr.nl/product/bsr-leefstijlsegmentatie/

www.linkedin.com/in/marieke-ruijzing-134b89/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *